نقل و انتقال سهام شرکت

 سهام ها به لحاظ واگذاری و نقل و انتقال به دو دسته تقسیم می‎شوند. ابتدا سهامی که قابلیت واگذاری و نقل و انتقال ندارند و دوم سهامی که می‎توانند به دیگری منتقل شوند.

سهام غیرقابل انتقال

بر طبق ماده ۱۱۴ ل.ق. ، مدیران باید براساس اساسنامه، تعداد سهامی را داشته باشند که مقدار آن نباید از تعداد سهامی برای رای دادن در مجامع عمومی کمتر باشد. این سهام به منظور تضمین زیانهایی‎ست که ممکن است از سوی مدیران بر شرکت وارد شود. این نوع سهام قابل انتقال نیست و تا زمانی که مدیری بدهی دوره تصدی خود در شرکت را پرداخت نکرده، سهام مذکور در صندوق شرکت بعنوان وثیقه باقی می‎ماند.

همچنین ماده ۱۹۸ ل.ق. مقرر می‎دارد که خرید سهام یک شرکت توسط همان شرکت ممنوع می‎باشد. البته خرید سهام شرکت اصلی بوسیله شعبه‎ها‎ی شرکت که دارای شخصیت حقوقی مستقل هستند، بدون ایراد است. از سوی دیگر خرید سهام توسط شرکت برای استهلاک سهام امر غیر منطقی محسوب نمی‎شود چرا که در استهلاک سهام سرمایه، تغییری ایجاد نمی‌گردد بلکه ارزش سهام مستهلک ‎شده از اندوخته‎های اختیاری یا سود قابل تقسیم پرداخت می‎شود.

سهام دارای قابلیت نقل و انتقال

-انتقال سهام بانام :

برای انتقال سهام باید یک صورتجلسه توسط شرکا تنظیم شود و به امضای آنها برسد. اگر سهام شرکت بانام باشد سهامدار قبل از واگذاری سهم خود، باید به حوزه مالیاتی که شرکت در آن واقع شده، مراجعه نماید و مالیات مربوط به انتقال سهام را پرداخت کند. پس از این مرحله گواهی پرداخت مالیات را از اداره دارایی تحویل و به اداره ثبت شرکت‌ها ارائه دهد تا فرآیند انتقال سهام کامل گردد. در واقع واگذاری و انتقال سهام بانام نیازمند طی کردن مراحل و تشریفات اداری می‎باشد. بر طبق ماده ۴۰ ق.ت.، انتقال سهام بانام باید در دفتر ثبت سهام شرکت صورت گیرد و واگذارکننده یا نماینده قانونی وی باید اسناد مربوطه را در دفتر ثبت امضاء نماید.

-انتقال سهام بی‎نام :

چنانچه سهام شرکت بی‌نام باشد، نیازی برای مراجعه به اداره دارایی و پرداخت مالیات شرکت نیست و پروسه نقل و انتقال تنها با تنظیم صورتجلسه جهت انجام این امر کافی‌ می‎باشد. در این نوع واگذاری، مراحل انتقال سهام در سریعترین زمان ممکن امکان‎پذیر است مشروط بر این که قبل از اقدام به واگذاری سهام، یک صورتجلسه بی‌نام کردن سهام صورت گرفته باشد و سپس مرحله نقل و انتقال صورت گیرد. در واقع با این شیوه می‌توان در مدت زمانی کوتاه‌تر، با صرف جویی در هزینه و بدون تشریفات اداری اقدام به واگذاری سهام نمود.

دیدگاه خود را ثبت کنید